Årets syrum 2016

Har själv (!) utsett mitt NYA syrum som årets syrum. Bland de tävlande fanns bara 2 syrum :-) Mitt gamla och mitt nya, Det nya tar hem alla pris :-) Så JAA jag vann :-)
Jag var otroligt nöjd med mitt gamla lilla syrum, som egentligen var tvättstuga. men med en del smarta lösningar så fungerade det alldeles utmärk, ända fram till den dag jag råkade komma hem från ett besök i symaskinsbutiken med en till maskin. Då blev det alldeles för trångt. Hur jag än organiserade om så fick inte 4 maskiner plats!
Men nu när maken och jag ensama rår om vårt hus då sönerna flyttat ut så fick jag möjlighet att inta ett nytt rum och göra det till syrum. Så under december så har jag inte bakat och julpyntat som jag brukar, jag har istället flyttat och organiserat ett syrum.
 
 
Det blev gästrummet som jag flyttade in i. Nu får alla 4 maskinerna plats och jag har gott om utrymme för tyger och tillbehör. 
Rummet har bara en altandörr med ljusinsläpp så sonen som är elektriker har ordnat riktigt bra ljusarmatuerer till taket. (syns inte på bild ). 
 
 
Overlocken, den vanliga maskinen och covern står på ett höj och sänkbart bord. Vit bänkskiva från Ikea. Höj och sänkbara ben samt sadelstol från lillebror som är i kontorsmöbelbranchen.
 
 
Maken har snickrat ihop ett klippbord med bra förvaring. Bänkskåp från ikea och skivan är en skrivbordskiva, även den har brorsan fixat åt mig. Han har satt hjul undertill så att bordet kan flyttas och jag lättare ska kunna gå runt det om det är större tyger som ska hanteras.
Samtidigt så möjliggjorde det att jag kunde ha förvaring på baksidan av klippbordet. På bilden ovan ser ni även förvaringen av skärmattor och linjaler.
 
 
Satte upp en tavellist från Mio på baksidan så jag kan ha linjaler, broderiramar och quiltbordet till den ena symaskinen (även det har min make gjort).
Insidan rymmer massor av tyger. Har sorterat dem i olika plastbackar.
 
 
Har även en hög stol (även den från brorsan) på sidan av klippbordet om jag vill sitta och leta mönster i tidningarna eller arbeta i broderiprogramet. Eller bara hänga i "Sy baren " :-)
 
 
Har även en garderob till förvaring av mönster och tyger.
 
 
En trådförvaringshylla har maken också snickrat ihop åt mig med plats för många rullar.
 
 
 
Gillar den jättemycket, tycker att det blir som en färgglad tavla. Om jag "växer ur den" någon gång så finns det plats för en till under denna.
 
Så var det det där med strykbrädan. Det är ett måste i ett syrum att ha någonstans att stryka under pågående sömnad. Att ha en vanlig strykbräda var aldrig aktuellt. Ville ha någor som är snyggare och mer praktiskt. Funderade på någon väggfast historia som jag har i tvättstugan/tidigare syrum som man viker upp när den ska användas. Men hittade inte någon lämplig plats att fästa den på. Så efter lite funderande och surfande efter idéer så fick maken rycka ut igen. 
 
 
Köpte en byrå på Jysk och så monterades det hjul på denna också. Sen sågade maken ut en skiva i mdf som jag klädde med vadd och tyg.Maken skruvade sen fast den i byrån. Blev bra med med lådorna som sväljer massor av sytillbehör.
Sen måste man ha det trivsamt i sitt syrum, tycker iallafall jag :-) Så även det har jag tänkt på...
Sydde ihop en tavla för att få det lite hemtrevligt.
 
Lite quilttyger  i en gammal låda tillsammans med en stickad liten gubbe som jag gjort för många år sedan.
 
 
Så har mitt syrum även fått en liten trevlig hörna med stol "Navy chair" från Emeco. En stol som är gjord av 111 st återvunna coca cola flaskor. Den gillar jag!!!
Väggen pryds även av 2 tavlor. Det är tavlor som mina söner broderat i slöjden när de var små. Gulligt!
 
 
En båt och ett lejon :-)
 
 
Nu ska jag vara ledig i några dagar och då ska jag försöka "Sy in mig" riktigt ordentligt i mitt nya kryp in.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda Jona [SPONTAN]

Åh så fint du har gjort det :)

Svar: Tack!!!
bymirjam

2016-12-25 @ 15:51:23
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Anonym

Blev så inspirerad av ditt syrum så jag fick fart och blev klar med mitt syrum.

2017-05-30 @ 18:23:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0