Nytt år och nytt löfte

Ja nu har jag gett mig själv ett nyårslöfte. Jag ska blogga snarast efter jag sytt något. Vi får väl se hur det går....
I mellandagarna så tillbringade jag många timmar i syrummet. Hade blivit ombedd av en vän att sy en klänning åt henne i ett tyg hon fått i pressent. Ett underbart vackert tyg från Thailand.
Jag använde mig av ett mönster från en Ottobretidning. Modellen heter "Graphic Roses".
 
 
Mönstret består av 14 bitar, inga problem när det är ett enfärgat tyg. Men detta tyg skulle mönsterpassas. Alla 14 bitar!!! Det var inte hellt lätt men en rolig utmaning. Vi första anblicken av tyget tänkte jag att det är väl bara bården nedtill som ska mönsterpassas men sen såg jag att tyget även har skimmrande ränder. Så därför fick jag tänka till när jag klippte ut alla delar.
Jag började med att sy fodret. Brukar göra det när jag syr fodrade klänningar för att se hur modellen passar. Det är oftast billigare med fodertyg än "fintyg" så ifall det det inte blir bra så känns det lättare att börja om.
 
 
Här är fodret felvänt eftersom att det är den här sidan som är vänt in mot kroppen men det blir inte så snyggt på bild att se fodret med sömmarna utåt :-)
 
Här är resultatet.
 
Om man kikar riktigt noga kan man se att jag luckats riktigt bra med mönsterpassningen av påfågeln. Så roligt det var att lyckas med detta!!!
Här är klänningens ägare när jag överlämnade den. Jag hann klart så hon kunde ha den på nyårsaftonen då hon skulle på bjudning och det kändes skoj.
 
 
 
När jag ändå var i farten inne i syrummet så blev det två tröjor till mig själv.
Mönstret till denna är också från Ottobre, Modellen heter "Colorful Concrete"
Sydde den i en stuvbit jag hittat på Ohlssons tyger.
 
 
Det är mönstrad velour som skiftar i färg beroende på ljus och hur jag rör mig.
Eftersom det var en stuv så hade den sina små skavanker så då räckte tyget inte riktigt till. Men eftersom det verkar bo en liten quilttant i mig så kunde jag lappa ihop/skarva så tyget räckte.
I min tonår jobbade jag i en leksaksaffär under december månad. Då det var mycket paketinslagningar. Jag hade en förmåga att ofta ta till för lite papper så ägare kallade mig för "Skarven". Än i dag kan jag le åt det och tänka att det var och är ett passande namn för mig :-)
 
 
 Funderade på om jag skulle försöka få skarven så osynlig som möjligt eller om jag skulle göra något roligt av den. Det blev det senare. sydde fast en spets över skarven och trädde i tunna satinband.
 
Mönstret till den andra tröjan är ett "avritemönster" från en köpetröja.
 
 
Innan jul sydde jag en underställströja till min son i tunn mjuk fleece. Mönstret har jag fått genom att rita av en annan tröja och modifierat det så det skulle passa honom. Ett eget mönster alltså.
 
 
Har sytt en liten ficka på ärmen med dragkedja efter sonens önskemål.
 
 
Nu ska jag faktiskt in i syrummet igen så jag får fortsätta bloggandet en annan dag. Jag har endel obloggade alster kvar att visa.
Välkommen att kika in här igen!
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Vilken klänning till din vän otroligt snygg och vilket jobb...
Colourful Concrete är ju vara kärlek, när jag var på ett sylan i Strängnäs var det en tjej därsom hade ensån på sig och jag blev kär och frågade om vart hon köpt den .... hon sa att hon hade sytt den och älskade den modellen, jag fick rita av mönstret och är henne evigt tacksam... har gjort två modeller en svartvit kortare modell och ett nattlinne i ett tungt slinkigt tyg som är sååå skönt....

2017-01-05 @ 08:53:16
Postat av: Anonym

Hej!
Är väldigt förtjust i några av dina lunchväskor, och undrar om några specifika väskor fortfarande är till salu. Förstår dock inte riktigt hur jag ska ladda upp bilder här för att visa exakt vilka jag vill ha, går det att kontakta dig på ett annat vis?
Tack på förhand!

Svar: Hej! Du kan maila mig. Adressen finns på bloggen uppe till vänster. Men du kan få den här. [email protected]. Jag har 4 st kvar.
bymirjam

2017-01-10 @ 22:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0