Brudklänning!

Tänk att jag klarat av att sy en brudklänning. jag har fortfarande svårt att förstå det själv, trots att det nu gått några månader sedan den blev klar. För några veckor sedan blev Bruden Fru Anthi Silfver och även min svägerska. Jag tänker nu visa några bilder från planering till färdigt resultat så var beredd på ett längre blogginlägg.
Jag fick frågan i oktober när jag var och besökte dem på Cypern. Jag svarade ja innan jag nog riktigt förstod vad jag gav mej in på och tur var väl det :-) för nu fick jag möjlighet att testa något jag aldrig gjort och lära mej en massa nya saker. Vi började direkt att kolla efter mönster och tyger.
 
Att hitta mönster var inte det lättaste. Anthi hade en tanke om hur den skulle se ut men vi hittade inget mönster. Väl hemma i Sverige igen så började jag kolla igenom gamla mönstertidningar och lusläsa varenda sida på nätet som sålde mönster. När vi inte fann något som skulle funka rakt av fick det bli ett "hemgjort" mönster med 2 olika mönster som grund.
 
Jag klippte och tejpade och ritade och trodde att jag fick ihop något.... sydde en testklänning som mina föräldrar tog med ned till Cypern i november. Men den passade inte riktigt... för stort på på vissa ställen och för tajt på andra.
 
Det var bara att rita om lite på mönstret och göra ett nytt försök. Denna gång gjorde jag en test i gammalt påslakan.
Anthi och min bror Viktor kom till Sverige över jul och nyår och då hade jag påslakansklänningen klar. Gjorde bara några mindre justeringar på den sen så klippte jag i fintyget.
Jag började att sy fodret och förstärkte det upptill med kraftigare bomullstyg. Sydde kanaler i alla sömmar på livet och stadgade upp det med rigelinband. Klicka på bilderna för att förstora.
  
När fodret var klart sydde jag själva klänningen i brudsatin och utanpå det blev det ett strechigt spetstyg med lite glans i.
 
  
Spetsen var tung och strechig så jag fick använda mej av glas och muggar för att hålla det på plast när jag skulle klippa. Min man löste belysningproblemet åt mej genom att hänga upp en bygglampa i taket :-)
För att minska belastningen på dragkedjan i ryggen så fick fodret knäppas med med hyskor i ryggen och så sydde jag jag fast dragkedjan i satinet och spetsen. Började med att nåla fast den, sen tråckla och sist sy fast den på maskin.
  
När alla tre lagren var klara och drgkedja samt hyskor var på plats skulle den fållas och bestämmas längd på. Då ringde jag efter hjälp så min vännina Görel kom och hjälpte mej. Tack Görel!!!
 
När satinet var färdigfållat så sydde jag fast en uddspets i nederkanten på spetstyget. Även här fick jag nåla mycket och tråckla först innan jag sydde på maskin. Det tar lite tid att göra så men i spetstyg och speciellt om det är strechigt har man bara en chans, man vill inte göra fel och sprätta.
  
Uddspets på plats!!!
Upptill så sydde jag fast en uddspets för hand på insidan så det stack upp lagomt mycket som en fin inramning av livstycket.
 
 
Här nedan kan man se hur jag har använt mej av både hyskor och dragkedja i ryggen.
 
Insidan fick en personlig liten hälsning till Bruden :-)
 
Klänningen syddes mellan jul och nyår 2014. Den 18/4 2015 Gick en vacker brud gången fram på Governors Beach, Limassol, tillsammans med sin pappa för att bli Fru Silfver.
 
Vackert Brudpar! och jag är stolt över mej själv att jag faktiskt klarat av att sy en brudklänning!
 
 
Jag sydde ju även min egen klänning som jag tidigare visat några bilder på,
men här kommer några från dagen då den användes.
 
Här poserar jag tillsammans med min kusin Sofie.
 Ja det här blev ett otroligt långt inlägg :-) men det är också det största syprojekt jag gett mej in i.
Tack Anthi för att jag fick förtroendet att sy klänningen till din stora dag!!!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0