Från trossömnad till markissömnad och en hel del därimellan

Ja nu säger jag som det är, jag är en synörd och sytok. En tygsamlare som köper tyg och sytillbehör för det är fint och kan vara bra att ha och troligtvis mer än jag behöver :-) Jag tänker på syrelaterade saker allt som oftast. Kan snöa in mej totalt på att surfa runt på nätet för att se vad andra sytt och följer andra sybloggar samt är med i olika syrelaterade facebook grupper. Jag åker ibland på syträffar och syr med andra likasinnade och älskar(!) att sitta med min vännina (som också är en synörd) och dricka te och prata sömnad!
I helgen fick jag för mig att jag skulle bli av med lite spillbitar jag sparat på som egentligen inte räcker till något mer än bebiskläder eller TROSOR :-) Då jag inte har några små bebisar runt omkring mig fick det bli trosor. Det var då jag kände att jag nog är en riktig synörd :-)
Jag ritade av ett par köpetrosor och satte igång. Kul var det och fort gick det och så bra sätt att ta tillvara restbitarna.
 
Japp, så den här veckan går jag omkring i hemsydda trosor :-)
Men kontrasterna i sömnade blev stora när jag dagarna senare sydde om en STOR gammal markis som inte var användbar efter ett bygge vi pysslade med förra sommaren. Markisen var 20 cm för bred så maken monterade ned den och kapade av rullen och jag fick ta hand om sömnaden.
 
 
Om du nån gång får för dig att sy egna markiser så rekomenderar jag övermatare på symaskinen, grov nål och extra stark tråd. Sen är det bra om någon hjälper till att hålla i tyget. Allt gick bra och nu är markisen på plats igen och symaskinen har flyttat tillbaka till syrummet.
Jag har sytt en del annat också sista tiden som jag nu kommer att visa fast att det är en del dåliga "selfies". Jag kan säga att jag är bättre på att sy än ta kort :-)
 
 
En ljusgrå klänning har jag sytt av ett superfint ekotyg från ZicCa fabrics. Som du såg på bilden på trosorna så blev det några såna av spillbitarna. Mönstret är Onion 2035 som jag gjort om en del. För att se om mitt omritade mönster skulle fungera så testsydde jag en top av restyger. Fick göra några små justeringar innan jag sydde klänningen.
 
 
Har även sytt ett par rosa velour/mysbyxor. Möntret är från nån gammal AoH som jag gjort om lite.
 
 
Sist ut i detta blogginlägg är en oversize top. Jag ritade av en köpetröja och förlängde lite och satte på en bred mudd.
 
Det mönstrade tyget var en stuvbit fyndad på Ohlsonstyger i Örebro. Tyget räckte inte till ärmar så därför fick jag leta upp något ur gömmorna och använda som armar och mudd.
Ojojoj vad långt blogginlägg! Hoppas du orkade hänga med :-) 
Ha en trevlig kväll!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0