Prinsessan Sonja och en glad sytok

Är inne i en syperiod där jag tar tillvara på spillbitar. Så när jag nu sytt 15 par trosor på några veckor var det dags att ta tag i småslattarna av velouren som låg i skåpet. Det fick bli barnkläder. Fick ihop ett par tights och en tunika till Sonja. Tröja blev i 10 olika delar plus hals/ärm och nederkant. Fick vrida och vända på tygbitarna och klippa mönstret i bitar för att få ihop det och jag lyckades. När Sonja fick kläderna så tog hon genast på sig dem och sa att hon var en prinsessa och det kan man bara hålla med om. Här är hon, söt som en prinsessa i spillbitskläder. Tror hon blev glad för kläderna :-)
 
 
Det var inte bara Soja som blev glad förra veckan. Jag blev också glad så jag nästan hoppade jämnfota, jag blev sådär riktigt sytoksglad!!! Min bror skickade ett meddelande i torsdags och frågade om jag ville ha ett höj och sänkbart sybordsunderede. Det kunde jag absolut inte tacka nej till. Har drömt om det länge och i lördags levererades det hit från Göteborg via min pappa och i söndags monterade min man det under den befintliga skivan, Tack bror, pappa och make för all hjälp!
 
Nu kan jag stå och sy vid alla mina maskiner!!! Sytoksglad!!!
 
Jag har även sytt lite kläder till mig själv av spillbitar.
En top av ett mönster från en Ottobre tidning. Har skaravt i hop mönstrat och enfärgat för att få ihop tillräckligt stora bitar. 7 olika bitar plus halskant ( som jag också fick skarva). men nu är det mönstrade tyget slut :-) Kan bara konstatera att det bor nog en liten Quilt och lapptäckstant i mig :-)
 
 
Min vännina skulle köpa 30 cm vit trikå åt mig för några veckor sedan så jag skulle kunna variera min trossömnad lite. Hon var ganska stressad så hon tog något vitt mjukt tyg och när hon levererade det till mig upptäckte jag att det var vitt joggingtyg med ruggad baksida. Haha! Så varma trosor ville jag inte ha. Men eftersom jag nu är ganska bra på lappteknik och att skarva så fick jag ihop en kjol. Kompletterade bara med mudd och resår. De hade varit ganska generösa i butiken så det var nog några centimeter extra och det var ju bra för det gjorde att kjolen inte blev så kort. Ursäkta dålig bild...
 
Detta var lite av vad jag pysslat med i syrummet senaste veckorna. Allt det där tråkiga som uppläggning av byxor och fix av förstora tröjor det besparar jag er :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0