Babyquilt

Den här babyquilten har varit ett långprojekt. Inte riktigt likt mig. När jag börjar sy något vill jag göra det klart så fort som möjligt. Jag började strax innan påsk och blev klar för 2 veckor sedan. Tänkte att jag skulle bara använda mig av material som jag hade hemma men kände att jag ville ha baksidan i samma som jag har mellan blocken på framsidan så jag köpte mer tyg. Så det var en av orsakerna att det tog lite tid.
Men nu är den klar och överlämnad.
 
 
Jag har frihandsquiltat mellan blocken och i och runt om blocken blev det rutor som jag körde med övermatarfoten. Det är en riktigt bra uppfinning. När man syr genom flera lager och speciellt när man har vadd emellan så brukar det kunna dra sig eftersom de flesta maskiner endast matar fram tyget underifrån. En övermatare matar (som det hörs på namnet) matar ovanifrån. Resultatet blir att det matar fram tyget helt jämnt och fint.
 
 
Nu väntar vi bara på att den lille ska komma, men än är det någon vecka kvar. Det är spännande att än en gång få bli faster :-)
Jag har mer syalster på gång så välkommen tillbaka hit till bloggen!
 
 

Kommentarer
Postat av: Annika

wow så fin quilt. Det är nåt jag inte gjort så mycket men jag känner att jag måste börja. det är så himla vackert.
har bara quiltat en väska inget annat, men jag måste testa...

Svar: Tack! Klart du ska testa. Det är jätteskoj att köra rally med maskinen :-), hm... jag menar frihandsquilta :-)
bymirjam

2017-06-07 @ 22:27:23
URL: http://mrslundgren.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0